Ustanovenie § 33 zákona č. 309/2023 Z.z. o premenách obchodných spoločností a družstiev a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej ako „Zákon 309/2023“), predstavuje osobitnú úpravu zjednodušeného zlúčenia spoločnosti s ručením obmedzeným so spoločnosťou, ktorá je jej jediným spoločníkom. Jeho cieľom bolo stanoviť menej náročné požiadavky oproti štandardným ustanoveniam upravujúcich fúziu. Je otázne, či sú tieto nové postupy z pozície dotknutých spoločností vnímané rovnako priaznivo, nakoľko väčšina výhod bola prevzatá z pôvodnej právnej úpravy a naopak aktuálne platnou právnou normou sa zaviedli nové povinnosti, predovšetkým povinnosť vyhotoviť audítorskú správu pri každej fúzii.
Pokiaľ sa plánuje fúzia spoločností s ich jediným spoločníkom, štatutárne orgány zanikajúcich spoločností v spolupráci so štatutárnym orgánom ich jediného spoločníka, ktorý sa stane nástupníckou spoločnosťou, sú povinní vypracovať návrh projektu premeny. Tento návrh projektu premeny musí obsahovať obligatórne náležitosti v zmysle ustanovení § 8 a § 22 Zákona 309/2023, s výnimkou (i) údaja o podieloch spoločníkov zúčastnených spoločností v nástupníckej spoločnosti alebo výškach vkladov spoločníkov v nástupníckej spoločnosti, (ii) určenia dňa, odkedy nadobudnú spoločníci zanikajúcich spoločností právo na podiel na zisku ako spoločníci nástupníckej spoločnosti, a (iii) údaja o výmennom pomere podielov a výške doplatku v peniazoch, ak má byť spoločníkom zúčastnených spoločností vyplatený. Takéto údaje by ani nebolo možné v návrhu projektu uviesť vzhľadom na charakter fúzie.
Právna norma explicitne vyžaduje, aby už samotný návrh projektu premeny bol vyhotovený vo forme notárskej zápisnice. V prípade inej ako zjednodušenej fúzie, sa akceptuje vyhotovenie návrhu projektu premeny bez osobitnej formy overenia; až schválený projekt premeny si vyžaduje formu notárskej zápisnice. Z uvedeného je zrejmé, že pri zjednodušenej fúzii musia zúčastnené spoločnosti už na začiatku zlučovacieho procesu znášať náklady súvisiace so spísaním návrhu projektu premeny vo forme notárskej zápisnice. Návrh projektu premeny vyhotovený vo forme notárskej zápisnice má byť v zmysle zákona uložený do zbierky listín, resp. zverejnený v Obchodnom vestníku. Avšak v zbierke listín je možné nájsť množstvo návrhov projektu premeny, ktoré túto požadovanú formu notárskej zápisnice nespĺňajú. V tejto súvislosti vyvstáva otázka, či sa s nedodržaním predpísanej formy spájajú nejaké konsekvencie, resp. sankcie. Ak áno, kto v danej situácii znáša zodpovednosť, keďže v zmysle ustanovenia § 33 ods. 1 Zákona 309/2023 sa osobitná zodpovednosť štatutárneho orgánu spoločnosti (§ 6 Zákona 309/2023) neuplatní.
Pri tomto type zlúčenia štatutárne orgány dotknutých entít nemusia vypracovať písomnú správu, v ktorej z právneho a ekonomického hľadiska vysvetlia a odôvodnia premenu a náležitosti návrhu projektu premeny. Zákon nekonkretizuje bližšie náležitosti danej správy. Treba pripomenúť, že táto správa nie je obligatórnou náležitosťou ani v prípade inej ako zjednodušenej fúzie. Spoločníci sa totiž môžu vzdať práva na predloženie správy štatutárneho orgánu či už písomne alebo priamo na zasadnutí valného zhromaždenia.
Rovnako sa pri zjednodušenom zlúčení spoločností nevyžaduje vyjadrenie dozornej rady k zamýšľanej premene. Opäť však treba poznamenať, že aj pri iných premenách spoločností s ručením obmedzením môžu všetci spoločníci vyjadriť svoju vôľu, že netrvajú na vyjadrení dozornej rady. V tejto súvislosti sa žiada poukázať na fakt, že väčšina spoločností s ručením obmedzeným dozorný orgán ani nekreuje.
Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov
Chcete získať prístup ku všetkým článkom? Rozhodnite sa pre predplatné PREMIUM
Už máte vytvorený účet? Prihlásiť sa