Prejsť na obsah

Rada guvernérov ECB prijala stanovisko k dani z finančných transakcií

V súlade s článkom 17.5 prvou vetou rokovacieho poriadku Európskej centrálnej banky prijala Rada guvernérov stanovisko k dani z finančných transakcií.

Ilustračné foto: pixabay.com

Európska centrálna banka prijala 25. septembra 2024 žiadosť Ministerstva financií SR o stanovisko k návrhu zákona o dani z finančných transakcií a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Národná rada Slovenskej republiky schválila návrh zákona 3. októbra 20241. Právomoc ECB vydať stanovisko je založená na článku 127 ods. 4 a článku 282 ods. 5 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a na článku 2 ods. 1 tretej, piatej a šiestej zarážke rozhodnutia Rady 98/415/ES2 , keďže zákon sa týka NBS) platobných systémov a systémov vyrovnania a pravidiel platných pre finančné inštitúcie v rozsahu, v ktorom podstatne ovplyvňujú stabilitu finančných inštitúcií a trhov.

Nižšie Vám prinášame výber najdôležitejších bodov stanoviska.

Obsah (zobrazíte rozkliknutím):

  1. Primeraný čas na uskutočnenie konzultácií s ECB
  2. Úvahy týkajúce sa menovej politiky
  3. Úvahy týkajúce sa finančnej stability
  4. Úvahy týkajúce sa výberov hotovosti
  5. Právne úvahy a úvahy týkajúce sa nezávislosti centrálnej banky
  6. Úplné znenie stanoviska ECB

Primeraný čas na uskutočnenie konzultácií s ECB

Ako ECB viackrát zdôraznila vo svojich stanoviskách, ani v mimoriadne naliehavých prípadoch alebo v prípadoch, keď je legislatívny proces už v pokročilom štádiu, vnútroštátne orgány nie sú oslobodené od svojej povinnosti podľa článku 127 ods. 4 a článku 282 ods. 5 zmluvy uskutočniť s ECB konzultácie vo vhodnom štádiu vnútroštátneho legislatívneho procesu18 tak, aby mala ECB dostatok času na preskúmanie navrhovaných legislatívnych ustanovení a príslušné vnútroštátne orgány na zohľadnenie stanoviska ECB pred prijatím týchto ustanovení.

Uplatňovanie dane na NBS

ECB vychádza z toho, že daň sa vzťahuje na NBS. Hoci zákon vylučuje z rozsahu pôsobnosti niekoľko subjektov, ktoré sa spravujú verejným právom, nevylučuje NBS. Zákon sa vzťahuje na právnické osoby vrátane NBS.

Nie je jasné, do akej miery spadajú devízové operácie NBS a operácie NBS v oblasti správy devízových rezerv pod oslobodenie od dane týkajúce sa platobných operácií vykonaných v rámci platobných systémov alebo systémov zúčtovania a vyrovnania alebo platobných operácií, ktoré súvisia so správou cenných papierov alebo iných finančných nástrojov.

Nie je jasné, do akej miery spadajú devízové operácie NBS a operácie NBS v oblasti správy devízových rezerv pod oslobodenie od dane týkajúce sa platobných operácií vykonaných v rámci platobných systémov alebo systémov zúčtovania a vyrovnania alebo platobných operácií, ktoré súvisia so správou cenných papierov alebo iných finančných nástrojov.

ECB napokon vychádza z toho, že vydávanie bankoviek NBS úverovým inštitúciám bude podliehať dani.

Úvahy týkajúce sa menovej politiky

Miera inflácie v eurozóne dosiahla v priebehu roka 2022 rekordné úrovne a predstavovala významné výzvy pre vykonávanie menovej politiky. Vzhľadom na hlavný cieľ ECB, ktorým je udržiavať cenovú stabilitu, prijala ECB rozhodné opatrenia na zabezpečenie včasného návratu inflácie k strednodobému cieľu na úrovni 2 %. Kľúčové menovopolitické úrokové sadzby ECB sa od júla 2022 do septembra 2023 zvýšili o celkovo 450 bázických bodov s cieľom stlmiť dopyt a chrániť pred rizikom trvalého nárastu inflačných očakávaní. Následne - po období stabilizácie sadzieb - sa vzhľadom na prebiehajúci proces znižovania inflácie kľúčové úrokové sadzby znížili.

Podmienky, za ktorých úverové inštitúcie vkladajú finančné prostriedky do jednodňových sterilizačných operácií, zohrávajú kľúčovú úlohu pri nastavení menovej politiky, a teda aj pri vplyve menovej politiky na celkový dopyt a v konečnom dôsledku na miery inflácie. Ak operácie menovej politiky Eurosystému, ktoré vykonáva NBS, nie sú oslobodené od dane, uložením dane sa zvýši cena peňazí centrálnej banky, čím sa zasiahne do menovej politiky ECB, ktorá stanovuje cenu peňazí prostredníctvom jej kľúčových úrokových sadzieb. Z ďalej uvedených dôvodov by uloženie dane za takýchto okolností nebolo oprávnené.

Tento článok je dostupný ZDARMA. Odomknete ho prihlásením sa

Mesačné

Platba kartou

9,90

Objednať
Zľava 17%

Ročné

Platba kartou

99

118.80€

Objednať
Zľava 17%

Ročné

Platba faktúrou

99

118.80€

Objednať

Už máte vytvorený účet? Prihlásiť sa

Najnovšie