Kompetencie riadnej vlády, ktorej bola vyslovená dôvera v parlamente a vlády dočasnej, ktorej existencia je od parlamentu nezávislá, sú rozdielne. V čom konkrétne sa dočítate v tomto článku.
Kompetencie "riadnej" vlády t.j. takej, ktorá svoje legitimitu odvodzuje od parlamentu, ktorý jej vyslovil hlasovaním dôveru (o ktorú musí "riadna" vláda požiadať do 30 dní od jej vymenovania), normuje primárne čl. 119 Ústavy a sekundárne v rôzne podústavné právne predpisy, najmä zákony.
V prípade, že je "riadnej" vláde vyslovená parlamentnom nedôvera, prezident musí takúto "riadnu" vládu odvolať a súčasne ju musí poveriť výkonom jej funkcie až do vymenovania novej vlády (či už dočasnej alebo riadnej). Takto sa z riadnej vlády stáva vláda dočasná.
Hoci "riadna" a "dočasná" vláda môžu byť personálne úplne identické, ich úlohy sú úplne odlišné, nakoľko dočasná vláda už nenapĺňa programové vyhlásenie vlády (parlament jej žiadne neschválil).
Odlišné úlohy riadnej a dočasnej vlády sa musia logicky premietnuť aj do odlišných (obmedzených) kompetencií dočasnej vlády.
Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov
Chcete získať prístup ku všetkým článkom? Rozhodnite sa pre predplatné PREMIUM
Už máte vytvorený účet? Prihlásiť sa