Prejsť na obsah

Kompetencie "dočasnej" vlády

Kompetencie riadnej vlády, ktorej bola vyslovená dôvera v parlamente a vlády dočasnej, ktorej existencia je od parlamentu nezávislá, sú rozdielne. V čom konkrétne sa dočítate v tomto článku.

Zdroj: pexels.com

Kompetencie riadnej vlády, ktorej bola vyslovená dôvera v parlamente a vlády dočasnej, ktorej existencia je od parlamentu nezávislá, sú rozdielne. V čom konkrétne sa dočítate v tomto článku.

Kompetencie "riadnej" vlády t.j. takej, ktorá svoje legitimitu odvodzuje od parlamentu, ktorý jej vyslovil hlasovaním dôveru (o ktorú musí "riadna" vláda požiadať do 30 dní od jej vymenovania), normuje primárne čl. 119 Ústavy a sekundárne v rôzne podústavné právne predpisy, najmä zákony.

V prípade, že je "riadnej" vláde vyslovená parlamentnom nedôvera, prezident musí takúto "riadnu" vládu odvolať a súčasne ju musí poveriť výkonom jej funkcie až do vymenovania novej vlády (či už dočasnej alebo riadnej). Takto sa z riadnej vlády stáva vláda dočasná.

Hoci  "riadna" a "dočasná" vláda môžu byť personálne úplne identické,  ich úlohy sú úplne odlišné, nakoľko dočasná vláda už nenapĺňa programové vyhlásenie vlády (parlament jej žiadne neschválil).

Odlišné úlohy riadnej a dočasnej vlády sa musia logicky premietnuť aj do odlišných (obmedzených) kompetencií dočasnej vlády.

Tento článok sme napísali pre našich členov

Vybrať predplatné

Už máte vytvorený účet? Prihlásiť sa

Najnovšie