Prejsť na obsah

LEGISLATÍVA: Novela zákona o výkone trestu odňatia slobody a súvisiacich predpisov v pripomienkovom konaní

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky predložilo do pripomienkového konania návrh novely zákona o výkone trestu odňatia slobody a súvisiacich predpisov.

Ilustračné foto: pixabay.com

Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky predložilo do pripomienkového konania návrh novely zákona o výkone trestu odňatia slobody a súvisiacich predpisov.

Cieľom navrhovaných zmien je upraviť zásady pohybu a možnosti vzájomného kontaktu odsúdených a odsúdených s inými osobami, zmenu stupňa stráženia, práva a povinnosti osôb vo výkone trestu odňatia slobody, disciplinárnu zodpovednosť, výkon trestu odňatia slobody osobitných kategórií odsúdených, a to najmä odsúdených na doživotie a špecializovaný výkon trestu odňatia slobody predovšetkým v oddiele s bezpečnostným režimom, a tým dosiahnuť čo najvyššiu formu efektivity humanizácie výkonu trestu odňatia slobody.

Návrh zákona zosúlaďuje klasifikačné kritéria so zabezpečením účelu bezpečného výkonu trestu odňatia slobody, a to prechodom zmeny stupňa stráženia do vecnej pôsobnosti ústavov Zboru väzenskej a justičnej stráže (ďalej len „zbor“) tak, aby zaradenie do stupňa stráženia bolo prispôsobené odsúdenému, a nie trestnému činu, pretože trest uložený za rovnaké trestné činy nepôsobí na všetkých odsúdených rovnako.

V zmysle Odporúčania Rec(2006)2 Výboru ministrov členským štátom o Európskych väzenských pravidlách na túto problematiku odkazuje v niekoľkých pravidlách. Podľa týchto pravidiel musí byť čo najskôr po prijatí stanovená primeraná úroveň stráženia väznenej osoby v súlade s pravidlom 51 a musí byť určená bezpečnostná hrozba, ktorú väznená osoba predstavuje v súlade s pravidlom 52. Z uvedených pravidiel vyplýva, že skorá klasifikácia rizika a bezpečnosti vyžadovaná pravidlom 16 sa nemôže odložiť. Pozornosť treba tiež už na začiatku venovať osobným a sociálnym potrebám väznených osôb. Toto si tiež môže vyžadovať rýchle nadviazanie kontaktu so službami sociálnej starostlivosti mimo väzenských zariadení. Podobne sa musí rýchlo začať s programami zaobchádzania a vzdelávania pre odsúdených. K navrhovanej zmene zbor opakovane vyzýva aj Výbor CPT. Výbor CPT opakovane zdôrazňuje, že diferenciáciu väzňov by malo vždy robiť vedenie ústavu na základe individuálneho posúdenia rizika a potrieb vo svetle správania sa každého odsúdeného po nástupe do výkonu trestu. Výbor CPT rovnako opakovane zdôraznil, že väzenský personál má oveľa lepšie predpoklady na stanovenie primeraného stupňa bezpečnostných opatrení v prípade odsúdeného v danom ústave než sudca v štádiu vynášania rozsudku.

Vzhľadom na existujúce ubytovacie kapacity ústavov určených na výkon trestu odňatia slobody návrh zákona z časti reflektuje na odporúčania Výboru CPT v podobe zvýšenia ubytovacej plochy pre jedného odsúdeného na najmenej 4 m2 v uzamykanej cele alebo izbe. V odôvodnených prípadoch možno ubytovaciu plochu dočasne znížiť, avšak nie na plochu menšiu ako 3 m2, pričom uvedené reflektuje na judikatúru Európskeho súdu pre ľudské práva (ďalej len „ESĽP“). Maximálny počet odsúdených umiestnených v jednej cele alebo izbe je osem odsúdených. Ak je v jednej cele alebo izbe umiestnených viac ako osem odsúdených, je minimálna ubytovacia plocha na jedného odsúdeného 8 m2.  

Na základe odporúčania Výboru CPT sa prehodnocuje aj prístup k vnútornej diferenciácii odsúdených na doživotie, a to v zmysle princípov Odporúčania Rec(2003)23 Výboru ministrov Rady Európy o „riadení väzenských služieb osôb odsúdených na doživotie a dlhodobé tresty odňatia slobody“ z 9. októbra 2003. Možnosť progresívneho umiestnia odsúdených vykonávajúcich doživotný trest mimo oddielu doživotných trestov vychádza z dvoch základných a previazaných princípov. Ide od princíp, podľa ktorého je potrebné zvážiť nesegregovanie odsúdených na doživotie iba na základe ich trestu a princíp bezpečnosti a ochrany, ktorý vyzýva k dôkladnému zhodnoteniu toho, či odsúdení predstavujú riziko poškodenia sami pre seba, ostatných odsúdených, osoby pracujúce v ústave alebo vonkajšiu spoločnosť. Z uvedeného dôvodu sa upúšťa od obligatórneho umiestňovania odsúdených na doživotie do oddielu pre túto špecifickú kategóriu odsúdených. Zároveň, v prípade, že po posúdení všetkých rizík a kritérií sa rozhodne o umiestnení odsúdeného do oddielu doživotných trestov, realizácia vybraných činností sa zabezpečuje oddelene.

Tento článok je dostupný ZDARMA. Odomknete ho prihlásením sa

Mesačné

Platba kartou

9,90

Objednať
Zľava 17%

Ročné

Platba kartou

99

118.80€

Objednať
Zľava 17%

Ročné

Platba faktúrou

99

118.80€

Objednať

Už máte vytvorený účet? Prihlásiť sa


Najnovšie