Významné zmeny procesných pravidiel Súdneho dvora a Všeobecného súdu nadobúdajú účinnosť 1. septembra. Novými pravidlami sa vykonávajú zmeny Štatútu Súdneho dvora Európskej únie a modernizujú sa konania na oboch súdoch.
Súdny dvor a Všeobecný súd zmenili svoje príslušné rokovacie poriadky s cieľom vykonať zmeny Štatútu Súdneho dvora Európskej únie, o ktorých rozhodli Európsky parlament a Rada Európskej únie. Nové pravidlá zároveň modernizujú a zjednodušujú konania na oboch súdoch. Návrhy zmien predložené Súdnym dvorom a Všeobecným súdom boli schválené Radou Európskej únie v júni ešte predtým, ako ich formálne prijal každý súd v júli. Okrem toho Súdny dvor prijal nové znenie Praktických pokynov pre účastníkov v konaniach na Súdnom dvore a Všeobecný súd prijal nové znenie Praktických vykonávacích ustanovení svojho rokovacieho poriadku.
Vykonanie zmien štatútu
Cieľom niektorých nových pravidiel je vykonať zmeny Štatútu Súdneho dvora Európskej únie. Ide najmä o ustanovenia nevyhnutné na to, aby sa od 1. októbra 2024 umožnilo čiastočné prenesenie prejudiciálnej právomoci Súdneho dvora na Všeobecný súd.
Zmeny Rokovacieho poriadku Súdneho dvora predovšetkým spresňujú pravidlá prvotného posúdenia návrhov na začatie prejudiciálneho konania podaných Súdnemu dvoru na účely určenia súdu príslušného na ich prejednanie. Ďalej zavádzajú ustanovenia potrebné na zabezpečenie urýchleného prejednávania návrhov na začatie prejudiciálneho konania, ktoré Všeobecný súd postúpi Súdnemu dvoru z dôvodu, že si vyžadujú zásadné rozhodnutie, ktoré by mohlo ovplyvniť jednotu alebo vnútorný súlad práva Únie. Napokon stanovujú pravidlá online prístupu – v primeranej lehote po skončení veci – k písomným pripomienkam predloženým oprávnenými subjektmi v prejudiciálnych veciach, v ktorých sa rozhodne po 1. septembri 2024, okrem prípadu námietok zo strany účastníka konania. Nové praktické pokyny pre účastníkov konania obsahujú spresnenia týkajúce sa spôsobu predkladania takýchto námietok.
Zmeny Rokovacieho poriadku Všeobecného súdu sa v prvom rade týkajú určitých aspektov súvisiacich so štruktúrou a organizáciou Všeobecného súdu. Stanovujú najmä vytvorenie stredne veľkej komory s počtom sudcov väčším ako v komore zloženej z piatich sudcov a menším ako vo veľkej komore, v ktorej zasadá pätnásť sudcov, pričom táto komora sa bude skladať z deviatich sudcov a jej zasadnutia bude viesť podpredseda Všeobecného súdu. Návrhy na začatie prejudiciálneho konania sa pridelia päťčlenným komorám, ktoré sú osobitne poverené prejednávaním týchto vecí, bez toho, aby bola dotknutá možnosť postúpiť ich inému rozhodovaciemu zloženiu, a to v závislosti od zložitosti a významu veci. Sudcovia, ktorí budú vykonávať funkciu generálneho advokáta v prejudiciálnych veciach, a sudcovia, ktorí ich zastupujú, ak nastane na ich strane prekážka, sú volení Všeobecným súdom a pomáhajú rozhodovaciemu zloženiu príslušnému v každej prejudiciálnej veci podľa vzoru účasti generálnych advokátov na konaní na Súdnom dvore. V druhom rade sú stanovené nové pravidlá, podľa ktorých bude Všeobecný súd prejednávať návrhy na začatie prejudiciálneho konania postúpené Súdnym dvorom. S cieľom poskytnúť vnútroštátnym súdom a oprávneným subjektom rovnaké záruky, aké uplatňuje Súdny dvor, Všeobecný súd prebral ustanovenia Rokovacieho poriadku Súdneho dvora, ktoré sa uplatňujú na návrhy na začatie prejudiciálneho konania, s výhradou úprav zameraných na zachovanie celkovej koherentnosti procesných ustanovení vzťahujúcich sa na Všeobecný súd. Rovnako, pokiaľ ide o prejednávanie návrhov na začatie prejudiciálneho konania, nové praktické vykonávacie ustanovenia sa vo veľkej miere inšpirujú praxou Súdneho dvora.
Iné zmeny procesných pravidiel
Ďalšie pravidlá nesúvisia so zmenami Štatútu Súdneho dvora Európskej únie a ich cieľom je zlepšiť, zjednodušiť a modernizovať spôsob, akým Súdny dvor a Všeobecný súd prejednávajú veci, ktoré im boli predložené.