Prejsť na obsah

VEREJNÉ OBSTARÁVANIE: Priame rokovacie konanie z titulu výhradných práv

Priame rokovacie konanie z titulu výhradných práv je výnimka z pravidiel, ktorých cieľom je zaručiť účinnosť práv v oblasti verejného obstarávania. Prináleží tomu, kto sa ho chce dovolávať, aby preukázal, že tieto kumulatívne podmienky sú splnené.

Ilustračné foto: pixabay.com

SD EÚ sa zaoberal výkladom článku smernice 2004/18/ES, podľa ktorého verejní obstarávatelia môžu zadávať zákazky priamym rokovacím konaním, ak sa z technických alebo umeleckých dôvodov alebo z dôvodov súvisiacich s ochranou výlučných práv zákazka môže zadať len určitému hospodárskemu subjektu, pričom pripomenul, že toto konanie má vo vzťahu k verejnej a užšej súťaži výnimočnú povahu [rozsudky C‑292/07 (Komisia/Belgicko), bod 106, a C‑19/13 (Fastweb), bod 49)] a „ako výnimka z pravidiel, ktorých cieľom je zaručiť účinnosť práv uznaných právom Únie v oblasti verejného obstarávania, sa uvedené ustanovenie má vykladať reštriktívne a prináleží tomu, kto sa ho chce dovolávať, aby preukázal, že tieto kumulatívne podmienky sú splnené“[rozsudky 199/85 (Komisia/Taliansko), bod 14, ako aj C‑275/08 (Komisia/Nemecko), body 55 a 56)]. Závery tohto rozsudku sú pritom aplikovateľné aj na aktuálnu smernicu 2014/24/EÚ.

SD EÚ konštatoval, že verejný obstarávateľ je povinný urobiť všetko, čo možno od neho rozumne očakávať, aby sa vyhol uplatneniu predmetného priameho rokovacieho konania, s cieľom využiť konanie, ktoré je viac otvorené hospodárskej súťaži. Bolo by nezlučiteľné s touto požiadavkou, ak by sa takémuto verejnému obstarávateľovi umožnilo uplatniť toto ustanovenie, hoci mu možno pripísať vytvorenie alebo zachovanie situácie výlučnosti, na ktorú sa na tento účel odvoláva, najmä z dôvodu, že na dosiahnutie výsledku sledovaného dotknutou zákazkou tento verejný obstarávateľ nemusel vytvoriť takúto situáciu výlučnosti alebo že disponoval skutočnými a ekonomicky primeranými prostriedkami na ukončenie takejto situácie.

Z toho vyplýva, že na účely uplatnenia predmetného článku smernice musí verejný obstarávateľ preukázať na jednej strane, že sú splnené dve kumulatívne podmienky uvedené v bode 26 tohto rozsudku (existencia technických alebo umeleckých dôvodov alebo dôvodov súvisiacich s ochranou výlučných práv spojených s predmetom zákazky a skutočnosť, že na základe týchto dôvodov je absolútne nevyhnutné zadať zákazku určitému hospodárskemu subjektu), a na druhej strane, že existenciu technických a umeleckých dôvodov alebo dôvodov súvisiacich s ochranou výlučných práv spojených s predmetom zákazky mu nemožno pripísať.

Tento článok je dostupný ZDARMA. Odomknete ho prihlásením sa

Mesačné

Platba kartou

9,90

Objednať
Zľava 17%

Ročné

Platba kartou

99

118.80€

Objednať
Zľava 17%

Ročné

Platba faktúrou

99

118.80€

Objednať

Už máte vytvorený účet? Prihlásiť sa

Najnovšie